Pages

15 September, 2012

Kosmetiikkaerikoinen

Kävin joskus Suvi Trokee-Daktyylin tontilla kertomassa, etten juuri koskaan missään olosuhteissa vaivaudu huoltamaan naamaani, sillä en usko kosmetiikkatuotteisiin - ja kuin todistaakseni olevani valehtelija, ostin välittömästi syystä tahi toisesta (eli siksi, että kaikkien mielestä näytän koko ajan haudasta nousseelta) Lumenen ... ööö, venatkaa, lunttaan ... Radiant Touch 2 in 1 Detoxifying Mask & Micro Scrub-tuotteen. (Siinä vasta nimi.)

Sitten lähetin Lumenelle palautetta:
Ostin hiljattain Radiant Touch 2 in 1 Detoxifying Mask & Micro Scrub-tuotteenne. Nyt, toisella käyttökerralla, avasin korkin ja puristin tuubia saadakseni hieman kuorintamönjää. Mönjää tulikin vallan seinän täydeltä, kun purkki aukesi yläsaumastaan ja oksensi sisältönsä ympäri vessaa.
Myönnän, että vessan seinä on nyt vallan hehkuva, mutta olen silti tyytymätön. Ehdin käyttää tuotetta kahdesti, ja suurin osa siitä piti siis huuhtoa seiniltä lavuaariin. Purkkiin jäi hieman mönjää, mutta koska purkkia ei saa millään kiinni, se kuivunee sinne alta aikayksikön.
Toivon jonkinlaista hyvitystä. Kertokaa ihmeessä, jos toivotte, että postitan onnettoman tuubin tutkittavaksi (ja jos näin, haluatteko sen jäljelläolevine sisältöineen.)
Arvatkaa, oliko viimeinen kohta ns. vitsi? Arvatkaa, oliko se Lumenen mielestä business as usual? Kyllä ja kyllä. Siellä ihan oikeasti vaadittiin, että lähetän putelin tuotetutkimuslabraan.

Mies siivosi äskettäin tuubin roskikseen, koska en tietenkään saanut aikaiseksi lähettää sitä mihinkään. Sarkastinen saatekirjekin jäi suunnitteluasteelle. Asiakaskokemus Lumenen kanssa sen sijaan oli niin kuppainen, että a) vaivaan sillä teitäkin ja b) ostan jatkossa jotain epäkotimaista kosmetiikkaa, joka ei vaadi ketään hyppäämään narua reklamointia varten.

15 comments:

  1. Kohtalotoveri. Minun Radiant Touch Refreshing Foam Cleanser ratkesi myös yläsaumasta ja virkisti lähinnä meidän lavuaariamme. Tyypilliseen suomalaiseen tapaan mieleeni ei tullut valittaa asiasta. Mutta nytpä taidan tehdä niin. Tuubikin on yhä tallessa.

    ReplyDelete
  2. Sullakin on tuote, jolla on MAHTAVA nimi! Jos tuolla nimellä lyö murtovarasta, roismo tekee parannuksen ja katuu.

    Kyllä siitä varmaan kannattaa reklamoida, etenkin jos tuubi on tallella. Tietävätpähän sitten, että laatuongelma on olemassa. Ja, niin, jos aineessa on vikaa, musta on ilman muuta selvää, että se lähetetään tutkittavaksi - mutta nyt, kun vika oli mekaaninen ja sen olisi voinut todeta vaikkapa valokuvasta, tuli vähän sellainen olo, että pitävät valehtelijana.

    ReplyDelete
  3. Äkkinäinen luulisi että Lumenen kokoisella firmalla olisi varaa hyvittää huonon pakkauksen takia hukkaan mennyt tuote vaivaamatta asiakasta muuten kuin pyytämällä yhteystiedot tai vaihtoehtoisesti tilinumero rahallista hyvitystä vastaan, mutta ilmeisesti he arvaavat monen jättävän tuubin postittamisen väliin ja säästävänsä hyvitysrahat. Säästö se on pienikin säästö, näköjään. Kunnes asiakas ostaa jatkossa jotakin toista merkkiä.

    Ymmärrän sen että tuubi halutaan tutkittavaksi, koska ilmeisesti on käynyt niin että Lumenen tilaamat/valmistuttamat tuubit ovat heikkolaatuisia, ja he varmasti haluavat selvittää onko tuubeissa jokin ns. tyyppivika (saadakseen hyvitystä pakkausvalmistajalta). Mutta sen tuubin postittamisen pitäisi silti olla asiakkaalle vapaaehtoista eikä hyvityksen saamisen ehto. Kuten totesit, kuvan luulisi riittävän hyvityksen saamiseksi.

    Tuosta kuorintamönjän nimestä: kun luin sen ensimmäisen kerran jostain mainoksesta, ensimmäinen ajatus oli detoxifying, älkää nyt viittikö! Aika vahva sanavalinta ihonpuhdistuksen yhteydessä. Mikähän tuotteessa mahtaa olla se noin voimakkaasti puhdistava ainesosa? Joku teeuute, koska teehän poistaa nestettä ja sen mukana kulkeutuu ulos kuona-aineita? Mitä siitä että sitä teetä pitäisi juoda saavuttaakseen toivottuja vaikutuksia (= pääsee ravaamaan vessassa varsinkin jos on juonut myös vettä, jei!) :P

    Ihan off topicina mutta yleisesti kosmetiikkabisnekseen liittyen: Beauty Brainsissa oli juuri viimeisimmissä uutisissa, että jotkut tietyt marjat ovat hohtavampia kuin mikään muu elollinen asia. Uutislinkin perässä oli osuva kommentti: "How long before someone puts these in an eye shadow or hair shine product?" (http://thebeautybrains.com/)

    Ja nyt voin vetäytyä pois intternetistä häpeämään, kun tuli taas jaariteltua jostain kosmetiikasta. Ja vielä toisen ihmisen blogissa.

    ReplyDelete
  4. "- - pyytämällä yhteystiedot tai vaihtoehtoisesti tilinumero rahallista hyvitystä vastaan - -"

    Niin, tarkoitin tietenkin että pyytämällä yhteystiedot tuotehyvitystä tai tilinumero rahallista hyvitystä varten :D

    ReplyDelete
  5. Joo, ja kiusa se on pienikin kiusa - etenkin mulle kun joudun etsimään uuden puhdistusaineen, mutta etsinpä silti. Mäkin ymmärrän tosi hyvin sen, että haluavat sen tuubin sinne, mutta kun viestintä aiheesta oli lähinnä ärsyttävää JA teki vielä selväksi sen, että asiakaspalvelun ja tuotelabran välillä ei informaatio kulje, joten joudun joka tapauksessa selittämään ongelman uusiksi ...

    Mä en selvästi lukenut sen tuotteen nimeä edes silloin kun kirjoitin sen palautteeseen tai tähän, onpas tosiaan dorka :D Vaikutuksia ei ollut havaittavissa, sanottakoon nyt sekin.

    Pitää tutustua tuohon Beauty Brainsiin, etenkin kun ensimmäinen assosiaatio "hohtavasta" oli "radioaktiivinen".

    ReplyDelete
  6. No voi muna! Meillä joskus posahti sellanen OBH Nordican (paska merkki) öljyspraypullo. Siitä olisi saanut jonkun hyvityksen jos olisi lähettänyt sen takaisin tehtaalle. Se saakelin puteli pyöri meillä jossain työkalukaapissa muuttoon asti ja sit lopulta heitettiin se pois. Oon tosi laiska reklamoimaan ellen ole tosi kiukkuinen.

    Desigualin kanssa kävi paremmin: Mulla oli niiden laukku joka rispaantui tosi nopeasti ihan kamalaksi. Valitin siitä ja lupasivat hyvitystä jos mulla on kuitti. Kuitti oli kuitenkin hävinnyt eikä tilitiedoista löytynyt dataa, koska olin kerrankin maksanut jotain käteisellä. Liike kuitenkin uskoi mua ja sain hyvityksen, kunhan annoin sen rispalaukun takaisin. Siinä oli hyvää asiakaspalvelua! Ja nyt mulla on noin miljoonas mustankukertava huivi, koska laukkua en enää halunnut.

    ReplyDelete
  7. Jos on ostanut kyseisen tuotteen jostain, minne menee joka tapauksessa uudestaan, mä olen kokenut, että helpompi tapa valittaa on viedä tuote kauppiaalle. Prisma hyvittää lähtökohtaisesti kaikesta, missä on jotain vikaa, ja varmaan niiden super-reklamointi-osasto sitten diilaa eteenpäin valmistajien kanssa. Tietty noheva ammattireklamoija (eli minä) valittaa sekä valmistajalle että vie tuotteen takaisin Prismaan, mistä on välillä saanut palkkioksi kaksinkertaisesti korvauksia, mutta se on musta vaan vaivanpalkkaa ja oikein, mitäs menivät myymään viallisia tuotteita. ;)

    ReplyDelete
  8. Lupiini, just toi lähettely on raivostuttavaa. Siihen pitäisi olla hyvä syy. Ja kyllä mä ainakin mieluummin suosin sellaisia merkkejä, jotka hoitaa reklamaatiot fiksusti eikä ala vänistä välittömästi. Niin että hyvä Desigualille! Hienosti toimittu!

    Jenni, pidän tavastasi ajatella! :D Mut voiko viedä esim. Prismaan jos ei ole kuittia enää tallella? Mulla ei ollut, ja sit muutenkin vituttaa kauppiaalle valittaa jos valmistaja myy kakkaa - samalla periaatteella olen lankaongelmissa valittanut suoraan valmistajalle, ja vasta sitten ottanut maahantuojaan yhteyttä (kun pyysivät.)

    ReplyDelete
  9. Prismaan ei voi, mutta olen kuullut huhua, että Stockmannille voi. Tosin tämän tiedon kertoi eräässä lehtijutussa myymälävaras, joka käytti sitä hyväkseen pölliessään tavaraa...

    ReplyDelete
  10. Liina, ainakaan pikkuostosten kohdalla Prismassa ei tarvinne edes varsinaisesti reklamoida, vaan se on ihan asiakaspalautus joka hyvitetään saman tien. Edellyttäen että ostoksesta on kuitti. Kauppias sitten hoitaa asian omalta osaltaan valmistajan kanssa, enkä usko että aiheellisesti reklamoivaa asiakasta Prismassa kukaan pitää pahiksena :)

    ReplyDelete
  11. Jenni ja Suvi, mä en ikinä säilytä mitään kuitteja, vaikka selvästi kyllä kannattaisi. Huokaus.

    Stockasta olen muuten itsekin kuullut tuollaisen huhun.

    ReplyDelete
  12. Stokkasta kuulemasi huhu pitää paikkansa, ainakin jos käytät ostaessasi kanta-asiakaskorttia. Olen palauttanut tavaraa useasti kertomalla ostoajankohdan (noin kuukauden tarkkuudella), ja löytävät kanta-asiakasnumeron perusteella tiedon ostotapahtumasta.

    Toki Stockkalla on muutenkin niin asiakaslähtöinen tapa toimia, että saattaisi toimia ilman kanta-asiakaskorttiakin, mutta siitä ei ole kokemusta.

    ReplyDelete
  13. Saara, noin mullekin on itse asiassa käynyt - Stockalla kaivavat kuitit järjestelmästä. Mutta siellä onkin ihan erinomainen palvelu.

    Epäilen, että Citymarket tai Prisma ei ole ihan yhtä joustava :D

    ReplyDelete
  14. Jos Prisma myy paskaa, niin eikö ole niiden tehtävä sitten valittaa valmistajalle? Kyllä mä aina roudaan kaikki defektit ostopaikkaan takaisin.

    ReplyDelete
  15. Nostan hattua; etenkin taidosta pitää kuitit ordnungissa.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.