27 July, 2013

Suomenlinna

Olen naimisissa ohjelmatoimiston kanssa. Niinä neljänä päivänä, jotka tällä viikolla olemme kotona viettäneet, olemme käyneet Sea Lifessa ja Linnanmäellä, Haltialan tilalla katsomassa eläimiä, Kumpulan maauimalassa ja tänään Suomenlinnassa.

Tänään herra Ohjelmatoimisto kaivautui siis sängystään hiukset pystyssä kahdeksalta ja vaati, että muu perhe kasaa luunsa sillä Suomenlinnaan olisi lähdettävä nyt.

Lähdimme välittömästi kahden tunnin päästä.

Ensi töikseni erehdyin Kaisaniemessä sanomaan "yes?" jollekin anteeksipyytelevälle henkilölle, minkä välittömänä seurauksena johdatimme 44 israelilaista turistia lautalle perässämme.

Suomenlinnassa oli sekä ihan perus että ihan parasta. Oltiin vaan ja möllötettiin, syötiin eväitä kallioilla ja lounasta ihanassa Valimossa, joka on siitäkin merkittävä mesta, että eräs olennainen pariskunta on siellä juhlinut häitään.

Valimo, jossa oli aika lailla jengiä, vaikka osasin rajata heidät kuvasta ulos.
Valimossa oli huippuhyviä affenia (ja puoliskon lautasella huippuhyvää karitsaa) ja eväistä sen verran täyteen tullut lapsukainen, että ahventen sijaan ipadi vaikutti kiinnostavammalta.

Lapsi oli oma paras itsensä. Katseli laivoja ja veneitä, istui sylissä, vaati äitinsä vissyä, kävi potalla pyydettäessä ja muutoin pidätteli, vaikkei pyydetty. Piti kädestä kun oli pakko ja töhötti menemään kun ei ollut. No, enimmäkseen hän kyllä töhötti kohti rattaita kiivetäkseen niihin, raukka pääsee niin harvoin rattaisiin nykyään, kun vaadimme kävelysuorituksia sinne tänne, tänne sinne.

Ruokailun jälkeen ketään ei huvittanut mennä kotiin, joten teimme kirjastoturismivisiitin Suomenlinnan kirjastoon. Julistan kirjaston äärisympaattiseksi. Olisin kauheasti halunnut jäädä sinne lueskelemaan sarjakuvia, mutta koska lapsi intoutui pudottelemaan näytteille asetettuja lastenkirjoja ja vaatimaan, että luen jokaisen pudotetun yksilön ("Ui eti!" eli suomeksi "Lue heti!") otaksuin, ettei moiselle ehkä ole tilaisuutta. (Vaan nyt huomaan erheeni. Luultavasti lapsi olisi nauttinut Jumaltenrannan noususta ja tuhosta yhtä paljon kuin minä. Onhan hän sentään tyttäreni.)

Helsingin kirjastoista 12 tutkittu, 25 odottaa visiittiä. Minäkö pakko-oireinen?
Mukana oli myös laiva- ja ongelmakoira Loki, joka on loppuillan ollut sohvalla niin matalana, että voisi kuvitella sen muuttuneen pieneksi, koiranmuotoiseksi lätäköksi. Reissulla Loki keräsi hyväksyntää sekä israelilaisturisteilta että paluumatkalla tehdyllä ekskursiolla Akateemiseen kirjakauppaan. Jos kirjastoturismi on sekä parasta että ilmaisinta, mitä voi ihmiselle suositella, on kirjojen ostelu yhden lounasviinilasillisen jälkeen oikein hyvä kakkosvaihtoehto. Vähemmän ilmaista tosin.

7 comments:

1. Voi, teilläpäs on ollut ihana reissu! Just tykkään, ei liikaa ja kuitenkin kirjasto ja kirjakauppa :D!
    Minä olen kans kolunnut erilaisia kirjastoja. Oli ehkä huippua käydä mökkipaikan kirjastossa ja laittaa kirjastokortti sinnekin =}. Pitääkin ensi vkolla käydä jossakin uudessa kirjastossa!

Niin joo, historialliset maisemat ja kokemukset livenä on kans jees :D!

ReplyDelete
  2. Me käytiin Suokissa heti loman alussa ja onhan se kiva paikka! Valitettavan harvoin tulee käytyä. Mutta sitä oikeastaan piti kommentoida, että keskiviikkona kävimme Haltialassa ja nyt rupesin miettimään, että oltiinkohan jopa samaan aikaan? :)

3. Mekin käytiin eilen kirjastossa! Ja koko perhe yhdessä ravintolalounaalla! Eikä se edes ollut yhtään vaikeaa vanhempi per lapsi periaatteella (lisäksi vauva nukkui koko ajan, mitä nyt kerran heräsi syömään). Uskaltautuisikohan sitä Suokkiinkin, kun niin kivalta kuulosti retkenne...

4. Bleue, oli se ihana! Kirjasto on aina parasta, ja kirjakauppa helposti toka parasta. Mutta jotenkin vielä noidenkin yli meni se rento ja hyvä olo siellä kävellessä, kun kaikki vaan oli just hyvin.

Mullakin on ollut suunnitelmissa hankkia mökkipaikkakunnan kirjastoon kortti :D Nyt siihen on vielä enemmän syytä, kun lapselle pitää välillä lainata kirjoja, ellei halua kuskata kaikkia mukana.

LQ, mekin käydään kerran vuodessa. Paitsi ei joka vuosi. Mutta nyt mua kuumottaa tuo Haltiala - me oltiin siinä iltapäivästä, mä olin se lyhyt mutsi, joka skitsosi sähköaidoista. Tuntuuko tutulta?

Saara, kuulostaa mahtavalta! Ja muutenkin nostan hattua, että kahden lapsen kanssa, joista toinen on ihan pieni vauva eikä toinenkaan oikeustoimikelpoinen! Olette mun sankareita :)

Suokki on kyllä kiva ja rento, mutta voin sanoa, että lauttarannan vessassa ei sitten ole pottaa, jos sellaiselle on tarve.

ReplyDelete
  5. Ihanan kuuloinen retki. Ja nostan hattua hyperaktiivisen terrierin viemiselle keskustaan ja muutenkin enempi ihmisten ilmoille kera taaperon. :) Me erehdyttiin kerran menemään uimarannalle (jolle siis sai viedä koiria) meidän otuksen kanssa. Jouduin viemään sen kesken rantailun takaisin kotiin kun se oli niin pähkinöinä ihmisistä.

Mekin muuten oltiin Haltialassa tässä joku päivä, mutta en enää muista koska. Niin ja Kumpulassa, mutta samoin on ajantajuni näinä yh-lomaviikkoina täysin hämärtynyt.

6. Suomenlinna on aina parasperus. <3

Se kirjasto oli kyllä supersymmpis, käytiin myös siellä viimeksi. Kiva kiva paikka.

Meidän vauhtiotus pääsi eilen mökille ja se on edelleen nukkuva keräeläin.

ReplyDelete
  7. VL, onhan se aina haaste se terrierihomma, kun se jotenkin kiihtyy - mutta se on ollut jotenkin turhautunut ongelmapiski viime aikoina joten päätimme hieman väsyttää sitäkin.

Eilen se oli lähes kiltisti terassillakin mukana, ja sen jälkeen taas niin väsynyt, ettei iltalenkille meinannut suostua :D

Sun hämärä ajantaju kuulostaa parhaalta :) Nyt teidänkin pitää hämärtyä Suokkiin, koska siellä oli tosiaan kivaa.

Linnea, niin se on! Ja se kirjasto oli ihana, jotenkin sellainen juuri kuin parhaat pikkukirjastot ovat.

Voi pieni pentunen, se on varmaan kyllä suloinen tapaus <3

ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.