Viime aikoina lisääntyneet erilaiset kampanja-arvostelumahdollisuudet ovat saaneet ylivirittyneen kaupallisuustutkani sanomaan "PING" ja pyörimään villisti ympyrää. Suokaa anteeksi tietty paranoian vaikutelma, joka tästä syntynee.
Olen melko lailla vuosia vastaillut kaikenlaisiin kyselyihin ja gallupeihin netissä. Miksipä ei? Minullahan on mielipide kaikkeen.
Viime viikolla vastasin "tutkimukseen", joka jätti lämpöisen WTF-olon. Kohteena oli kotimainen teleoperaattori tv-mainoksineen. He ovat kaikki niin liikuttavan ilahduttavia, ettei liene edes väliä sillä, mikä asiakkaan ystävä oli kyseessä.
Homma eteni kuten tällaiset hommat usein etenevät. Näytettiin tv-mainos ja pidettiin pikku pistarit.
Millainen mielikuva sinulle syntyy teleoperaattorin asiakkaista näkemäsi mainoksen perusteella? Ovatko he (valitse 3-4):
MIKSI minun halutaan käyttävän elämästäni vartti jonkun teleoperaattorin mainonnan kehumiseen? (Itse asiassa, yhtäkkiä huomaan olevani pakotettu katsomaan kolme mainosvideota käymättä jääkaapilla niiden aikana. Ei tapahdu kovin usein, voin sanoa.)
Millainen mainostutkimus ei halua selvittää, herättääkö mainos kielteisiä mielikuvia? Yhtenä esimerkkinä tulee mieleen, että sellainen, jota ei vähimmässäkään määrin kiinnosta minun mielipiteeni.
Onko tämä nyt joku uusi ja kiero viraalimarkkinoinnin opt-in -taktiikka? Katso vartti mainoksia, voit voittaa viisikymppiä? Hei, kiitos ihan hirveesti! VUODEN DIILI!
Juurikin tästä syystä en ole aivan liekeissä näistä Buzzador-kuvioista. Tietenkin on niin, että moni arvostamani ihminen niistä pitää, ja heillä on siihen varmaan hyviä syitä, jotka eivät ole lainkaan yhtä vainoharhaisia kuin omani, joten en aio nyt upota kovin syvälle omaan vaahtoamiseeni. Syvemmälle. Niin. Köh.
Aion kumminkin kärttyisänä vastaiskuna perustaa Vultudor-kamppiksen, jossa ostetaan omalla rahalla tuotteita ja haukutaan ne Internetissä, vaikka olisivat hyviäkin.
Olen melko lailla vuosia vastaillut kaikenlaisiin kyselyihin ja gallupeihin netissä. Miksipä ei? Minullahan on mielipide kaikkeen.
Viime viikolla vastasin "tutkimukseen", joka jätti lämpöisen WTF-olon. Kohteena oli kotimainen teleoperaattori tv-mainoksineen. He ovat kaikki niin liikuttavan ilahduttavia, ettei liene edes väliä sillä, mikä asiakkaan ystävä oli kyseessä.
Homma eteni kuten tällaiset hommat usein etenevät. Näytettiin tv-mainos ja pidettiin pikku pistarit.
Millainen mielikuva sinulle syntyy teleoperaattorin asiakkaista näkemäsi mainoksen perusteella? Ovatko he (valitse 3-4):
- Dynaamisia
- Moderneja
- Elämänmyönteisiä
- Rohkeita
- Seurallisia
- Ammattimaisia
- Suosittuja
- Iloisia
- Arvostettuja
MIKSI minun halutaan käyttävän elämästäni vartti jonkun teleoperaattorin mainonnan kehumiseen? (Itse asiassa, yhtäkkiä huomaan olevani pakotettu katsomaan kolme mainosvideota käymättä jääkaapilla niiden aikana. Ei tapahdu kovin usein, voin sanoa.)
Millainen mainostutkimus ei halua selvittää, herättääkö mainos kielteisiä mielikuvia? Yhtenä esimerkkinä tulee mieleen, että sellainen, jota ei vähimmässäkään määrin kiinnosta minun mielipiteeni.
Onko tämä nyt joku uusi ja kiero viraalimarkkinoinnin opt-in -taktiikka? Katso vartti mainoksia, voit voittaa viisikymppiä? Hei, kiitos ihan hirveesti! VUODEN DIILI!
Juurikin tästä syystä en ole aivan liekeissä näistä Buzzador-kuvioista. Tietenkin on niin, että moni arvostamani ihminen niistä pitää, ja heillä on siihen varmaan hyviä syitä, jotka eivät ole lainkaan yhtä vainoharhaisia kuin omani, joten en aio nyt upota kovin syvälle omaan vaahtoamiseeni. Syvemmälle. Niin. Köh.
Aion kumminkin kärttyisänä vastaiskuna perustaa Vultudor-kamppiksen, jossa ostetaan omalla rahalla tuotteita ja haukutaan ne Internetissä, vaikka olisivat hyviäkin.
Arvaa mikä on ihanaa? No se, että minä täällä ajattelen yksinäni jotain ja sitten tulen tänne internettiin ja teiksupeiksu on kirjoittanut ajatukseni puhtaaksi!
ReplyDeleteSiis noita buzzador-juttuja olen miettinyt, kun yhtäkkiä on tullut valtava tarve hankkia kalanmuotoisia omega-3-kapseleita, vaikka syödään kalaa n. 5 kertaa viikossa.
Oijoi, asiaa!
ReplyDeleteItse asiassa mä oon varmaan kaks vuotta tuhlannut elämääni noihin haastattelututkimuksiin (just nää että arvioidaan jotain huonoa mainontaa ja sit VOI voittaa 50 e lahjakortin... en oo muuten ikinä voittanut). Nyt se on loppu!
Muutenkin tulee vastattua paljon haastattelututkimuksiin, koska yliopistolla gradua vääntävät lähettelee niitä tasaista tahtia. Mutta se on eri asia, kun siinä on ikään kuin "yhteishyvä".
Toi buzzaus on suht kätevää, ja kun on tälleen ilmasen tavaran perään niin mikäs siinä. Toisaalta se on vähän blogin myrkytystä, etenkin kun noita kalanmaksanappeja tulee nyt joka tuutista.
Word.
(Ja jahka kerkeen niin haukun ne napit. Kaiken muun haukun sit huhtikuussa).
ReplyDeleteMun on pakko myöntää että kun kirjauduin buzzador-profiiliini neljän vuoden jälkeen (oikeesti se ohjelma väitti että olen käynyt sivuilla viimeiksi vuonna 2009 ja se on hyvin paljon mahdollista :D) niin mua ahdisti kun siellä kysyttiin mm. blogin osoitetta ja että kuinka monta kävijää käy kuukaudessa. Ja jos oon facebookissa niin montako kaveria mulla on. Öööö? Kyllä mä ymmärrän sen markkinointi-pointin sieltä takaa mutta mua oikeasti ahdisti vähän että mun pitäis alkaa sinne seikkaperäisesti ilmoittelemaan jotain lukuja. Mä olen vielä kaiken lisäksi maailman ensteks huonoin buzzador, mitään en ole koskaan testannut omalla profiilillani koska en saa ikinä aikaiseksi ilmottauduttua niihin kampanjoihin. Kaverin puolesta on testattu kissanruokia ja sitten sen puolesta vastattu kyselyihin :D
ReplyDelete"MIKSI minun halutaan käyttävän elämästäni vartti jonkun teleoperaattorin mainonnan kehumiseen?"
ReplyDeleteKoska sitten tutkimuksen tuloksena voidaan kertoa osakkeenomistajille, yhteistyökumppaneille, kuluttajille, you name it, että Meidän Teleoperaattori on kuluttajien mielestä dynaaminen, rohkea ja luotettava. (Otos 540 henkeä.)
Mä vastaan mielelläni tutkimuksiin (ihan viran puolesta sympatiseeraan), mutta markkinointitutkimuksiin en milloinkaan. Joskus on käynyt niin, että viitisen minuuttia puhelun alusta käytän jankuttamiseen, että eihän tämä ole markkinointitutkimus. Ja ei ole. Ja heti toisena kysymyksenä on, että mitä seuraavista tuotemerkeistä tunnet: Flora, Keiju, Oivariini, Ingmariini... Sitten saa aika kiukkuista luuria meikäläiseltä.
Mä muuten kuulin (luin) tästä buzzador-hommasta ensimmäistä kertaa noin viikko sitten (olen niin inessä skenessä), mutta täytyy todeta, että ilmeisesti suht agressiivinen kampanja heillä menossa kun monta tuttua blogia on yhtä aikaa lähtenyt messiin.
Minulle oli kans tämä buzzador ihan uusi juttu.
ReplyDeleteTuli mieleen kun kävin kuluttamassa rahojani ostamalla vauvalle kesämekon ja ko kaupassa annettiin kaupan päälle karkkia ja minihammastahna. Niin arvatkaa mitä pääsi Kerrankin suustani?! "Ei kiitos, älä laita sitä tahnaa minulle, ne näytteet jäävät kuitenkin vain kaappeihini pyörimään." ja sain vastaukseksi villiä silmän pyöritystä ja paheksuvia mulkaisuja kassaneiditä. Mutta, mutta! Minua ärsyttää kun joka asia pakataan erillisiin pikkupaketteihin ja muovia muovia joka paikassa. Olen varmaan ärsyttävä pikkunirppis, kun en a. Halua hiivapakettia erilliseen pussiin ruokakaupassa b. Kuittia kirjastolainoistani (sehän menee suoraan roskiin) c. Hiuspompuloita erilliseen täysin turhaan minimainospussiin (menevät vaikka taskussa tai toisen liikkeen pussissa, keh) jne.
Niin, siis olen ihminen joka taas ärsyyntyy ilmaistavarasta , koska se yleensä on itselleni turhaa (esim ilmaisjakelut postitse olen kieltänyt). Jätän todellakin tuplalehdet ostamatta jos lehden "ilmaisjakelu" on kuraa tai jopa numero jonka jo olen aiemmin ostanut. Olenko ainoa nirppis?
Ajatus laukkasi vähänalkuperäisestä, eikä tarkoitukseni ollut moralosoida buzzador juttua tms. Mutta hyvä kirjoitus ja rohkeakin. Kiitos tästä kun annoit mahdollisuuden valittaa luvalla :D.
Mä en yleensä jaksa vastailla kyselyihin enkä tutkimuksiin, Buzzador-hommaan lähdin uteliaisuudesta mukaan. Saa nähdä miten pitkä mun urasta tulee. Pikkukalojen loppuraportissa aion todeta, että ei ole meidän perheelle tarpeellinen tuote (vaikka herkkua ovatkin) ja hammastahnoista toinen oli kyllä hemmetin hyvä, mutta toinen järkyttävän pahaa. On jännä nähdä, että lukeeko blogikirjoituksiani Buzzadorin ja/tai heidän edustajiensa puolelta kukaan ja vaikuttaako kriittiset tai "kiitos, mutta ei kiitos" -tyyppiset kommentit tuleviin yhteistyökamppanjoihin.
ReplyDeleteMä ajoittain linkkaan blogipostauksiani facebookiin (en tosin julkisena vaan pienelle piirille), ja mietin tosi pitkään että haluanko mainostaa Möllerin kaloja myös facebookissa. Tein sen kuitenkin, ja sain herätettyä hyvää keskustelua, joka ennestään vahvisti fiilistäni siitä, että jos jotain niin meidän perheessä syödään jatkossa enemmän oikeaa kalaa ja vitskuja samaan tapaan kuin ennenkin.
Mä voin heti liittyä tohon sun kamppikseen. Ostin nääs syksyllä esikoiselle noita kalahyytelöitä (tykkäs niiden edeltäjistä, sellaisista mansikka-aromisista perusöljykapseleista) ja vittu että noi pikkukalat oli perseestä! Puolet lätkästä jäi folioon kiinni ja sekä rakenne että maku olivat kuvottavia.
ReplyDeleteSaanko Wandis kysyä miksi esikoisesi syö kalaöljykapseleita?
ReplyDeleteMä itseasiassa tykkään lukea boita buzzaus-arvosteluja blogeista. Jokaisesta oon bongannu sellaisia seikkoja mitä ei itse olisi ajatellut. Mutta mä koen sen Buzzadorilta tulevan utelun niihin sun taustatietoihin vähän ahdistava. Mutta kai niiden pitää jotenkin siellä jaotella ne porukat että kelle lähetetään ja mitä testattavaksi. Tai sitten tollaset utelut on mulle vähän niinkuin paino, niitä ei vaan kysytä :D
ReplyDeleteHopottajat vissiin samaa sarjaa kuin buzzadorit http://www.hopottajat.fi/ jos arvioinnit kiinnostavat. Nuo ovat käsittääkseni toimineet Suomessa kohta vuosikymmenen että ihan tuoreesta jutusta ei ole kyse.
ReplyDeleteMutta asiasta reikäleipään, meikäläisen WTF-hetki naurunremakan kera tuli alkuviikolla kun ruudulle pläjähti hesarin "karvoituskysely". :) http://www.hs.fi/tekniikka/Ajeletko+alap%C3%A4%C3%A4si/a1305651946191
Mä taidan kallistua Täti-ihmisen kannalle. Ei niitä todellakaan kiinnosta negatiiviset mielikuvat, koska niitä ei voida hyödyntää millään tavalla.
ReplyDeleteAsiasta koirankakkaan, mä haastaisin sut kertomaan viisi outoa tapaasi! Olen varma, että sulla on niitä. Mun oli vähän vaikea miettiä omiani, mutta löytyhän sieltä jotain. En jaksanut katsoa, oletko sä jo harrastanut itsetutkiskelua ja löytänyt omat omituisuutesi jo.
Siina, ihanaa, ollaan ihan samalla aaltopituudella! On se kyllä kumma, mikä imu on kalanmuotoisilla kapseleilla yhtäkkiä.
ReplyDeletePeNa, olen itsekin vähentänyt melko radikaalisti. Ehkä pitäisi seurata sun reipasta esimerkkiä ja lopettaa tyystin. Minustakin on ihan eri juttu vastata oikeisiin tutkimuksiin, ja etenkin juuri tuossa yhteishyvän hengessä.
Mä oon tullut pahasti allergiseksi ilmaiselle tavaralle, joten en lähde tuollaiseen enää - mutta joskus vuonna viiksi ja takatukka liityin jäseneksi allakin mainittuun Hopottajat-juttuun. En tosin niin pitkälle, että olisin osallistunut mihinkään kamppikseen, kun totesin onneksi ajoissa, että kämppä pullistelee roinasta jo valmiiksi.
Odotan innolla haukkuraporttia :D
Kukkavarvas, noinpa. Tajuan itsekin sen, että näkyvyydellä on väliä, mutta siinä jotenkin konkretisoituu se, että tässä alistetaan oma ystäväverkosto mainostukselle - ymmärrän ahdistuksen. Onhan se tosiaan jotenkin vähän epähienoa :D
Täti-ihminen, noin se varmaan tietenkin on. Paitsi, että mua ärsyttää moinen älyllinen epärehellisyys. Toivottavasti tekevät jotain kriittisiä bisnespäätöksiä niiden lukujensa pohjalta sitten.
Mulla on ollut kiero huvi vastailla markkinointitutkimuksiin - pääsääntöisesti haukun kaikki tuotteet, joita mulle ikinä esitellään. Mutta netissä kaikki lomakkeet saa kiinni, puhelimessa tuollainen on luokatonta.
Bleue, mä oon IHAN samanlainen! Olen siis joskus jopa lähetellyt johonkin Modaan palautetta, että olisin tilannut lehtenne, mutta enpäs tilannutkaan kun sitä ei saanut ilman kylkiäistuotetta. Säännönmukaisesti myös perun ilmaiset Hesarin arkitilausjaksot ("Lahjamme sinulle") koska me emme tarvitse arkisin paperilehteä enkä muutenkaan huoli mitään ilmaisroinaa.
Että et todellakaan ole ainoa nirppis. On oikeastaan ihanaa löytää joku kohtalotoveri, koska aika harvoin kukaan ottaa aiheeseen liittyvää tuskaani vakavasti.
Jennijee, saa sitä olla utelias! Kuten sanoin tuossa ylempänä, kokeilin joskus jotain suomalaista vastinetta sen verran, että rekisteröidyin sinne, mutten osallistunut mihinkään kamppikseen - ymmärrän uteliaisuuden siis kyllä.
Millaista keskustelua teillä sitten oli?
Varmaan hyvä päätös. Itsehän olen ihan umpisurkea kalakokki, osaan uunilohen ja siinä se, mutta kai tästä on suunta vain ylöspäin.
Wandis, hienoa! Siitä tulee hyvä kamppis. Mä haukun yskänlääkkeet, tai sanotaan ainakin ne kaikki kuusi meiltä löytyvää varianttia, niistä ei toimi mikään.
Zaia, joo, olen tosiaan joskus tuonne Hopottajiin kai rekisteröitynyt, mutta niiltä ei siunatusti tule edes mitään sähköpostia enää. Ehkä mut on jo putsattu rekistereistä.
Hesarin jutut on niin omituisia nykyisin :D
Iina, olette varmaan Täti-ihmisen kanssa tosiaan oikeassa. Mutta mun mielestä negatiivisia mielikuvia voisi hyödyntää siihen, että on vähemmän ääliö jatkossa!
Minähän olen normaaliuden ja epäoutouden mittari tässä maassa, mutta okei, lupaan yrittää.
Aaaaaaah, ihanaa että joku muukin! (pst lasta odottaessani meinasin repiä pelihousut kun ovista ja ikkunoista tuli kaikkea nimellä lähetettyä vauvailmaiskrääsämainosta- kylläpä tein pari markkinointikieltopuhelua ja äkkiä!!) Ai vitsi miten hyvä toi valitus minkä kerroit! Nauroin ääneen ja Hyväksyn!
DeleteKalaöljykapseleista oli semmoista keskustelua (ei vars. uutta tietoa, mutta hyödyllinen muistutus ainakin mulle), että jos ruokavaliosta saa riittävästi rasvahappoja, niin purkista ei saa ottaa lisää. Normaalielämässä se ei haittaa, mutta jos päätyy leikkauspöydälle, voi tulla suuria ongelmia. Tuttu hammaslääkäri kertoi tilanteesta, missä hän poisti viisaudenhampaan joltain bodari-äijältä, joka varmuuden vuoksi nautti tupla-annostusta kalaöljykapseleita. Verenvuoto ei meinannut tyrehtyä millään.
ReplyDeleteMulla ei ole enää yhtään viisaudenhammasta, hammaslääkäripelko kylläkin. Koin tämän tarinan erittäin vaikuttavaksi, koska kuiviin vuotaminen hammaslääkärin penkissä olisi ehkä kauhein tapa kuolla. Tai no voin keksiä pari muutakin, mutta top-3:een menee.
Bleue, mulle vauvakrääsää tuli kai aika vähän, mutta jotain mainontaa kyllä. Lykkäsin ne surutta paperinkeräykseen tarkemmin perehtymättä.
ReplyDeleteJoku juuttaan lastenruokafirma kyllä käyttää luonnonvaroja väärin tuottamalla ilmaisia ruokalappuja, jotka ovat kaikenlisäksi rumia.
Jennijee, aa. Joo. Mä jollain tasolla tuon ehkä tiesinkin. Tai siis munasolunluovutuskeskusteluissa ehdotettiin, etten ainakaan aloittaisi kalaöljyn syömistä prosessin aikana. Tästä syystä tietenkin.
Kiitos tiedosta!
Minä hankin hammaslääkäripelon viisaudenhammasoperaatioiden yhteydessä.