Työmatka-autoilun aikana olen istunut ratissa sen verran usein, että olen huomannut autoliikenteessä asioita, joita en ihan tajua.
1. Mechelininkatu. Miksi Mechelininkatu on olevinaan kaksikaistainen, vaikka käytössä on parkkeerattujen autojen takia oikeasti vain yksi kaista ja koko tien pituudelta kaistapäitä?
2. Yhdeksänkympin keskinopeus. Miksi yllättävän iso osa autoilijoista ajaa maantiellä satasen alueella yhdeksääkymppiä, ja kahdeksankympin alueella edelleen yhdeksääkymppiä? Onko joku joskus välttänyt sakot, koska ylinopeus ja alinopeus tasaavat toisensa pois?
3. Ylipäänsä. Miksi kukaan haluaa autoilla, jos ihan oikeasti on optio mennä jollain muulla pelillä? (Vaikka talvella melkein löysin itsestäni sen tyypin. Mutta se alistettiin espanjalaiselle inkvisitiolle, ja nyt se uikuttaa vankityrmän nurkassa nälkiintyneenä ja lupaa olla kiltisti vastedes.) Nauttiiko joku siitä, miten vihaiseksi liikenteessä voi tulla?
Siinä akuuteimmat tuskanaiheeni. Palaan varmaan huomenna, silloin pitää taas autoilla.
1. Mechelininkatu. Miksi Mechelininkatu on olevinaan kaksikaistainen, vaikka käytössä on parkkeerattujen autojen takia oikeasti vain yksi kaista ja koko tien pituudelta kaistapäitä?
2. Yhdeksänkympin keskinopeus. Miksi yllättävän iso osa autoilijoista ajaa maantiellä satasen alueella yhdeksääkymppiä, ja kahdeksankympin alueella edelleen yhdeksääkymppiä? Onko joku joskus välttänyt sakot, koska ylinopeus ja alinopeus tasaavat toisensa pois?
3. Ylipäänsä. Miksi kukaan haluaa autoilla, jos ihan oikeasti on optio mennä jollain muulla pelillä? (Vaikka talvella melkein löysin itsestäni sen tyypin. Mutta se alistettiin espanjalaiselle inkvisitiolle, ja nyt se uikuttaa vankityrmän nurkassa nälkiintyneenä ja lupaa olla kiltisti vastedes.) Nauttiiko joku siitä, miten vihaiseksi liikenteessä voi tulla?
Siinä akuuteimmat tuskanaiheeni. Palaan varmaan huomenna, silloin pitää taas autoilla.
Haha! Numero 2 - niin totta! En ymmärrä minäkään. Autoilussa on kyl se hyvä puoli että kun kipeänä ei oikein voi/viitsi pyöräillä niin pääsee sitten nelipyöräisellä töihin. Mä en ees uskalla katsoa miten kauan menisi julkisilla töihin: eka lapset päikkyyn bussilla (45 min) ja vaihdolla töihin. En ehkä selviäisi 1,5 tunnilla 10 kilometrin työmatkastani pk-seudulla..
ReplyDeleteNo mutta! Ei minusta 1,5 h julkisilla ole mikään aito vaihtoehto, etenkin jos päivään pitää mahduttaa päiväkotimatkatkin. Pääsisinhän itsekin Hyvinkään konttorille julkisilla; en vain ikinä ehtisi viedä tai hakea lasta päiväkodista, jos niillä menisin.
DeleteMeinasin ehkä enemmän semmosta, että jos oikeasti voisi mennä matkan näppärästi fillarilla tai julkisilla, mutta haluaa istua ruuhkassa, siinä on musta jotain epäilyttävää :D
Myös: mitä vaikeeta siinä vilkunnäyttämisessä on kun vaihtaa kaistaa? Hä?
ReplyDeleteSiinä joutuu kiusallisesti myöntämään, että oma kyky lähettää ajatuksiaan ympäristöön on vielä vajavainen.
Delete