Jossain vaiheessa koukutuin vahvasti Instagramiin, mutta kävi kuten kaiken hyvän kanssa: mainokset pilasivat sen.
Koska olen minä, eli jossain määrin pakko-oireinen, klikkaan aika usein mainokset pois näkyvistä epäolennaisina. (Ei, ei kiinnosta teidän traktorimarkkinat eikä sun kauppaamat narsissintaimet, vaikka miten olisivat molemmat hienoja, kiitos.)
Mutta silti nyppii.
Osaksi nyppii se, että Instagram ei opi mitään. Vaikka kuinka piilotan kiinteistövälittäjien mainoksia, niitä tupsahtelee silti silmieni eteen.
Toisaalta nyppii se, että mikä tahansa tapahtuma on syy rahastaa. Käytännössä olen hyväksynyt realiteet jo pääsiäisen, vapun, runeberginpäivän, helluntain, juhannuksen, koulujen loppumisen, joulun, koulujen alkamisen, syysloman, hiihtoloman, isänpäivän, äitienpäivän, laskiaisen, uuden vuoden ja kalevalanpäivän kohdalla, mutta kansainväliseen naistenpäivään vedän rajan. Etenkin, jos Instagramissa tuolloin mainostetaan kulmien kestopigmentointia tahi Botox-hoitoja, koska juuri niistä naistenpäivässä nähdäkseni ei ole kyse.
Kolmanneksi vituttaa ihan hirveästi, jos silmiini sattuvat mainokset ovat rumia.
Pahinta on tietenkin kolmas ruma naistenpäiväkestopigmentointimainos. Se yhdistää kaikki nämä kohdat.
Mutta mitään tästä ei voi kertoa Instagramille tai - heidän kauttaan - mainostajille. Tai no jos ollaan realisteja, ei sitä palautetta kukaan luultavasti kuuntele, eikä mikään muutu ... mutta minä olen aika säälittävä. Minulle riittää illuusio siitä, että tulen kuulluksi.
Olenkin pro bono -hengessä parannellut hieman Instagramin mainostenpiilotuskäyttöliittymää. Olkaa hyvä vain, Insta! Saa käyttää. Uudet kohdat on selkeyden vuoksi korostettu vaaleanpunaisella värillä.
Koska olen minä, eli jossain määrin pakko-oireinen, klikkaan aika usein mainokset pois näkyvistä epäolennaisina. (Ei, ei kiinnosta teidän traktorimarkkinat eikä sun kauppaamat narsissintaimet, vaikka miten olisivat molemmat hienoja, kiitos.)
Mutta silti nyppii.
Osaksi nyppii se, että Instagram ei opi mitään. Vaikka kuinka piilotan kiinteistövälittäjien mainoksia, niitä tupsahtelee silti silmieni eteen.
Toisaalta nyppii se, että mikä tahansa tapahtuma on syy rahastaa. Käytännössä olen hyväksynyt realiteet jo pääsiäisen, vapun, runeberginpäivän, helluntain, juhannuksen, koulujen loppumisen, joulun, koulujen alkamisen, syysloman, hiihtoloman, isänpäivän, äitienpäivän, laskiaisen, uuden vuoden ja kalevalanpäivän kohdalla, mutta kansainväliseen naistenpäivään vedän rajan. Etenkin, jos Instagramissa tuolloin mainostetaan kulmien kestopigmentointia tahi Botox-hoitoja, koska juuri niistä naistenpäivässä nähdäkseni ei ole kyse.
Kolmanneksi vituttaa ihan hirveästi, jos silmiini sattuvat mainokset ovat rumia.
Pahinta on tietenkin kolmas ruma naistenpäiväkestopigmentointimainos. Se yhdistää kaikki nämä kohdat.
Mutta mitään tästä ei voi kertoa Instagramille tai - heidän kauttaan - mainostajille. Tai no jos ollaan realisteja, ei sitä palautetta kukaan luultavasti kuuntele, eikä mikään muutu ... mutta minä olen aika säälittävä. Minulle riittää illuusio siitä, että tulen kuulluksi.
Olenkin pro bono -hengessä parannellut hieman Instagramin mainostenpiilotuskäyttöliittymää. Olkaa hyvä vain, Insta! Saa käyttää. Uudet kohdat on selkeyden vuoksi korostettu vaaleanpunaisella värillä.
Ensinnäkin: Hei moi ja tervetuloa takaisin! Olenkin kaivannut tätä blogiasi, koska se on kerrassaan hurmaava. Etenkin, kun Porvooseen muuttaminen on tehnyt tuosta Ompeluseurasta vähän hankalan.
ReplyDeleteToisekseen: aamen! Kannatan kehitysideaasi. Mainokset Instagramissa ovat erittäin luotaantyöntäviä, koska sen selaustapa on luurilla sellainen, ettei edes aina hoksaa olevansa mainoksen uhri, ennen kuin pääsee sinne tekstiin asti. Ihmettelee vaan, kukas onkaan postaillut tällaisen geneerisen bikinikuvan? Jännä (siis ihan jukoleen ärsyttävä) sinänsä, että tietokoneella instaa selatessa mainoksia ei ole, mutta eipä voi julkaista kuviakaan. (Paitsi tietty jonkun ihme sijaisohjelman kautta, mutta niin kiinnostunut en ko. palvelusta ole.)
Ihana lukea, että ilo on palannut elämääsi!
Kiitos! Ja ihanaa kun olet itsekin täällä! Porvoossa on takuulla monia hyviä puolia, mutta se, että näemme entistäkin harvemmin, ei kuulu niihin.
DeleteVälillä muuten selailenkin Instaa tietokoneella, koska se on mainokseton. Huonona puolena siinä on se, että töissä tietokone-instan huomaa helpommin kuin satunnaisen puhelinräpellyksen. Siis kollegat huomaavat helpommin.
<3
Mä kans inhoan instamainoksia, mutta yleensä vain sivuutan ne ylenkatseellisesti. Sitten kun sama mainos näkyy useamman kerran, kerron, etten halua nähdä sitä enää KOSKAAN.
ReplyDeleteTavallaan ymmärrän, että mainokset pitää sen homman ilmaisena, ja siksi niiden kanssa pitää elää, mutta tosiaan, jos haluavat myydä meille paskaa, niin tekisivät sen edes nätisti.
PS. Ilmaisesta tuli mieleen yksi asiakas töistä, joka oli ihan pöyristynyt kun ei onnistunut TM:n nettisivuilta helposti tulostamaan vertailutaulukkoa. Yritin selittää, että TM:n ei varmaan kannata jakaa niitä helposti ilmaiseksi, kun niiden tarkoitus ei ole levittää vertailutaulukoita vaan myydä lehtiä rahaa vastaan. Asiakas ei tuntunut oikein uskovan. Jotenkin jaksaa hämmentää kansan syvien rivien käsitys siitä, että kaikki hieno pitäis saada ilmaiseksi. Mikä ei sinänsä mitenkään liity tähän sun kirjoitukseen, pitipähän vaan päästä hölöttämään.
Niin, ehkä mua siis jurppii eniten se, että vielä herran vuonna 2018 mainosten kohdentaminen on noin lastenkengissä. Sillä eihän hyvin kohdennettu mainos ole mainos, vaan palvelu. Ja silti tulee ripsienpidennysmainontaa.
DeleteYritän joskus opettaa instaa tykkäämällä niistä harvoista mainoksista, joista tykkään ... tai jättämällä ne edes näkyviin. Siinä on sitten se seuraus, että näen kaikki Aula co.:n mainokset kerran päivässä, mutta olkoon. Pidän Aula co.:sta.
Toi on muuten tosiaan jännä ajatus, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi! Tai siis kun musta on jotenkin nerokasta, ja kannatettavaa, että TM esim. myy niitä vertailutaulukoita. Nehän tekee siinä vertailussa töitä, ja siitä on sitten hyötyä vaikkapa pesukoneen ostajalle. Että raha liikkeelle vaan. Ei ne ees niin paljon maksa.
(Puoliso osti justiinsa yhden vertailun, jostain, selvittäessään, että mikä pesukone meidän pitäisi hankkia. Sitten kävi ilmi, että mikään testivoittaja tai ylipäänsä mikään missään vertailussa mukana ollut kone ei mahdu meidän vessan ovesta sisään. Siinähän sitten valittiin neljästä mallista.)